PRELEGENCI
Agnieszka Adamowicz-Azzi
Starszy bibliotekarz zatrudniony w Oddziale Informacji Naukowej Biblioteki Głównej AWF w Warszawie. Posiadający kompetencje z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej, wzbogacone systemem szkoleń i konferencji oraz doświadczeń w trakcie pracy o kompetencje komunikacyjne i językoznawcze oraz społeczne poparte doświadczeniem życiowym uczestniczenia w różnych kulturach zagranicznych. Poszerzająca sukcesywnie wiedzę z zakresu bibliometrii i działalności bibliotek akademickich oraz szkoleń bibliotecznych i informacji naukowej.</>
Uczestniczka programu Erasmus+, Biblioteka Uniwersytetu w Gandawie.
Autorka publikacji:
Biblioteki Międzynarodowej Szkoły w Genewie/ Agnieszka Adamowicz// Biblioteka – Centrum Informacji [dod. Do czasopisma Biblioteka w Szkole]. – 2009, nr 4, s. 24-26.
Szkolenia biblioteczne w praktyce a światowe trendy bibliotek akademickich / Agnieszka Adamowicz-Azzi [W:] Cywilizacja wiedzy – wyzwanie dla bibliotek 2024, Seria Wydawnicza: Propozycje i materiały 110, ISBN: 978-83-67723-11.
Izabela Bochińska
Menadżerka kultury, bibliotekarka, dyrektorka przeprowadzająca biblioteczne rewolucje
w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Wołominie od 2013 roku.
Od ponad 20 lat rozwijam kompetencje, udzielam wsparcia i tworzę pozytywny wizerunek bibliotekarstwa, biorąc udział w wielu programach w tym: Kieruj w dobrym stylu, Program Rozwoju Bibliotek, oraz będąc członkinią Zarządu Stowarzyszenia Dyrektorek i Dyrektorów Bibliotek Inicjatywy i Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich Oddział Warszawski. Prowadzę warsztaty z rzecznictwa, liderstwa w działaniu, komunikacji w zespole. Działania na rzecz społeczeństwa lokalnego, budowanie partnerstw, sieciowanie regionalne, debaty z mieszkańcami, stworzenie Strefy Innowacji, Grupy Inicjatywy, nowoczesna motywacja to pasja i moje codzienne wyzwania.
Wraz z bibliotecznym zespołem tworzę na mapie Wołomina miejsce dialogu i integracji lokalnej.
dr Anna Iglińska
Biolożka, edukatorka ekologiczna, od lat zaangażowana w działania na rzecz ochrony przyrody, popularyzatorka idei zrównoważonego rozwoju. Pracuje w WBP Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu. Współpracowała m. in. z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, Fundacją „Verda”, Centrum Natura w Ostrołęce, Toruńskim Stowarzyszeniem Ekologicznym „Tilia”, Ogrodem Zoobotanicznym w Toruniu, Lokalną Grupą Działania “Dla miasta Torunia”, Ligą Ochrony Przyrody i Uniwersytetem Wschodniej Finlandii w Joensuu. Prowadzi zajęcia (szkolenia, warsztaty, pokazy) z zakresu biologii, ekologii i ochrony przyrody dla różnych grup wiekowych (przedszkole, szkoła podstawowa i ponadpodstawowa, studenci oraz osoby dorosłe, m. in. seniorzy i nauczyciele). Jest pomysłodawczynią i animatorką cyklicznych zajęć w ramach “Klubu Kreatywnych – Katarzynki” oraz „Środy z przyrodą w bibliotece”. Szczególne miejsce w jej sercu zajmuje rękodzieło i recykling, które wykorzystuje do wspierania edukacji z zakresu Celów Zrównoważonego Rozwoju.
Dorota Janik
Kustosz, zatrudniona w Bibliotece Akademii Nauk Stosowanych w Elblągu od 2005 roku. Absolwentka Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego (obecnie Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy) – Bibliotekoznawstwo i Informacja Naukowo-Techniczna oraz studiów magisterskich Pomorskiej Akademii Pedagogicznej w Słupsku (obecnie Uniwersytet Pomorski w Słupsku) – Filologia polska. Ukończyła również studia podyplomowe – Zarządzanie Instytucjami Kultury na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Od kilku lat zajmuje się promocją Biblioteki ANS w mediach społecznościowych, angażując się w projekty mające na celu rozpowszechnianie czytelnictwa oraz integrację społeczności akademickiej. Prowadzi stronę internetową Biblioteki oraz aranżuje wystawy w działającej przy Bibliotece Galerii Filar Sztuki, która jest miejscem spotkań z literaturą i sztuką. Członek Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
Lilianna Nalewajska
Kustosz akademicki, od 2007 r. zatrudniona w Bibliotece Uniwersyteckiej w Warszawie. Publikuje w czasopismach „Bibliotekarz”, „Przegląd Biblioteczny” oraz, jako uczestniczka konferencji branżowych, w publikacjach pokonferencyjnych. Zainteresowania badawcze koncentrują się wokół zagadnień dotyczących edukacji informacyjnej, usług informacyjnych oraz umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego.
Aneta Pajka
Jej zainteresowania naukowo-badawcze koncentrują się wokół zagadnień związanych z naukami o bezpieczeństwie, ruchem otwartej nauki, bibliometrią oraz ewaluacją nauki. Autorka publikacji i wystąpień konferencyjnych.
Marta Piechocka – Nowakowska
Socjolożka kultury, edukatorka w dziedzinie zmiany klimatu, menagerka projektów, entuzjastka wykorzystywania nowych technologii w pracy społecznej. Jest absolwentką pilotażowego kursu „Edukowanie o zmianie klimatu” opracowanego przez naukowców Uniwersytetu Warszawskiego i ekspertów Nauki o klimacie (www.naukaoklimacie.pl).
W Fundacji FRSI rozwija projekt „Biblioteki dla klimatu” oraz współpracuje z programem Sektor 3.0. Ekspertka ds. adaptacji miast do zmiany klimatu w Krajowym Ośrodku Zmian Klimatu IOŚ-BIP (2020-2021). W latach 2013-2020 współpracowała z Instytutem Adama Mickiewicza, dla którego realizowała projekty międzynarodowe promujących polską kulturę za granicą.
Iwona Osmulska
Kustosz, dyrektor Biblioteki Akademii Nauk Stosowanych w Elblągu. Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego – Informacja Naukowa i Bibliotekoznawstwo oraz Studiów Podyplomowych organizowanych przez Politechnikę Gdańską – Zarządzanie Zasobami Ludzkimi. Członek Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.
dr hab. Aleksandra Skrabacz
Zainteresowania naukowe: cywilna organizacja obrony narodowej, ze szczególnym uwzględnieniem problematyki ochrony ludności, mienia i obiektów, obrony cywilnej, ratownictwa, bezpieczeństwa społecznego, zarządzania kryzysowego oraz edukacji dla bezpieczeństwa.
Kariera zawodowa: Pracę zawodową rozpoczęłam 1 grudniu 1994 r. w Wydziale Spraw Obywatelskich Urzędu Wojewódzkiego w Tarnowie na stanowisku ds. wojskowo–obronnych. Z dniem 1 listopada 1998 r. rozpoczęłam pracę w Akademii Obrony Narodowej, gdzie się doktoryzowałam (2000 r.) i habilitowałam (2007 r.).
W grudniu 2006 r. zostałam powołana przez Ministra Obrony Narodowej na stanowisko dyrektora Centralnej Biblioteki Wojskowej im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Warszawie, na którym pracowałam do 31 grudnia 2012 r. Następnie w latach 2013-2017 pracowałam w Wojskowym Centrum Edukacji Obywatelskiej im. płk. Mariana Porwita w Warszawie na stanowisku dyrektora.
Od 2018 r. jestem pracownikiem badawczo-naukowym Wydziału Bezpieczeństwa, Logistyki i Zarządzania Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie, zatrudnionym na stanowisku profesora uczelni.
Dorobek naukowy: „Kobiety w obronie narodowej Polski na progu XXI wieku” (2001 r.), „Ratownictwo w III RP. Ogólna charakterystyka” (2004 r.), „Organizacje pozarządowe wobec wyzwań i zagrożeń XXI wieku” (2006 r.), „Ochrona ludności w Polsce w XXI wieku. Wyzwania, uwarunkowania, perspektywy” (2006 r.), „Społeczeństwo w tworzeniu bezpieczeństwa narodowego Polski w XXI wieku” (współautor, 2006 r.), „Służba kobiet w formacjach mundurowych w XXI wieku” (redakcja naukowa, 2008 r.), „Józef Piłsudski w drodze do niepodległości” (redakcja naukowa, 2008 r.), „10-lat Polski w NATO” (redakcja naukowa, 2009 r.), „Bezpieczeństwo ludności cywilnej. Pojęcie, organizacja i zadania w czasie pokoju, kryzysu i wojny” (współautor, 2010 r.), „Bezpieczeństwo społeczne. Pojęcia. Uwarunkowania. Wyzwania” (współredakcja naukowa, 2012), „Bezpieczeństwo społeczne. Podstawy teoretyczne i praktyczne” (Warszawa 2012), „Patriotyzm współczesnych Polaków” (red. naukowa, 2012), „Jan Paweł II – syn oficera Wojska Polskiego” (współredakcja naukowa, 2014), „Morale. Podstawy teoretyczne i praktyczne” (współredakcja naukowa, 2016), „Edukacja dla bezpieczeństwa” (współredakcja naukowa 2016), „Zarządzanie kryzysowe w województwie świętokrzyskim – aspekty teoretyczne i praktyczne” (współredakcja naukowa 2019), „Numer alarmowy 112” (współautor 2019), „Zarządzanie w sytuacjach kryzysowych” (współautor 2020).
Magdalena Wiederek-McRobb
Absolwentka stosunków międzynarodowych i bibliotekoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim. Od 15 lat pracuje w Bibliotece Głównej Wojskowej Akademii Technicznej. Zawodowo zajmuje się administrowaniem systemem bibliotecznym, przygotowywaniem analiz bibliometrycznych dla pracowników, szkoleniami dla doktorantów, zarządzaniem dostępem do baz danych. W obrębie jej zainteresowań badawczych znajdują się: bibliometria, naukometria, widoczność naukowców.
profesor, dr hab. inż. Zygfryd Witkiewicz
W 1961 r. ukończył OSWChem a w 1968 r. WAT. W 1974 r. otrzymał stopień naukowy doktora, a w 1980 r. habilitację w zakresie chemii analitycznej. W 1987 r. otrzymał tytuł profesora. Od 1980 do 2000 r. był kierownikiem Zakładu Obrony Przeciwchemicznej. Od 2002 r. do 2012 r., oprócz pracy w WAT, pracował w UJK, w tym jako dyrektor Instytutu Chemii. Był zastępcą red. naczelnego Chemii Analitycznej i red. naczelnym ABiD oraz członkiem rady programowej czasopisma Normalizacja. W pracy naukowej zajmuje się chromatografią i jej zastosowaniem do analizy zanieczyszczeń środowiska, ze szczególnym uwzględnieniem środków trujących. Efektem jego prac jest autorstwo i współautorstwo około 250 publikacji w czasopismach krajowych i zagranicznych oraz ponad 200 komunikatów i referatów przedstawionych na konferencjach krajowych i zagranicznych.
Jest promotorem 16 prac doktorskich.
Jest autorem i współautorem kilku podręczników akademickich i trzech innych książek oraz dwóch skryptów. Otrzymał, ze współautorami, 21 patentów oraz świadectw autorskich i w związku z tym dyplom Zasłużonego Racjonalizatora Wojskowego. Przeprowadził około 9000 godzin zajęć dydaktycznych z przedmiotów: analityczne i fizykochemiczne zastosowania chromatografii, nowoczesna chemia analityczna (w ramach studiów doktoranckich), analiza skażeń chemicznych, bojowe środki trujące, analiza instrumentalna, chemia analityczna, toksykologia, chemia fizyczna i chemia ogólna. Część z tych zajęć była prowadzona w języku angielskim. W trakcie swojej pracy nawiązał kontakty i współpracę naukową z ośrodkami w kraju i za granicą. Współpraca i kontakty naukowe za granicą obejmowały m. in. Uniwersytet Marcina Lutra w Halle, Instytut Chemii Fizycznej Gruzińskiej Akademii Nauk w Tbilisi, Instytut Syntezy Petrochemicznej w Moskwie oraz Wojskowy Instytut Chemiczny w Buenos Aires. Już jako doktor został przedstawicielem wojska w Komitecie Chemii Analitycznej PAN a później był do tego Komitetu kilkakrotnie wybierany. Przez jedną kadencję był jego wiceprzewodniczącym a przez dwie kadencje przewodniczył Komisji Analizy Chromatograficznej tego Komitetu. Od 1994 r., w PKN, przewodniczy Komitetowi Technicznemu do spraw Jakości Powietrza. Był członkiem, wiceprzewodniczącym i przewodniczącym Rad Naukowych. Otrzymał Medal Cwieta przyznany przez Rosyjskie Towarzystwo Chromatograficzne, Nagrodę Trzeciego Wydziału PAN, Nagrodę Ministerstwa Ochrony Środowiska Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, Medal Andrzeja Waksmundzkiego przyznany przez Komitet Chemii Analitycznej Polskiej Akademii Nauk, Medal Wiktora Kemuli przyznany przez Polskie Towarzystwo Chemiczne oraz medal przyznany przez Grupę Europejskich Towarzystw Nauk o Rozdzielaniu. Za działalność naukową i dydaktyczną otrzymał 15 nagród od Rektora WAT oraz tytuł Zasłużonego Nauczyciela Akademickiego.
Był członkiem komitetów naukowych i organizacyjnych konferencji krajowych i międzynarodowych. Współorganizował 8-th Danube Symposium on Chromatography, które odbyło się w 1991 roku w Warszawie.
Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Chemicznego, The Chromatographic Society i International Union of Pure and Applied Chemistry.
ABSTRAKTY
DZIEŃ PIERWSZY
Rozwój – dokąd zmierza ludzkość
prof. dr hab. inż. Zygfryd Witkiewicz
Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie
prof. dr hab. Waldemar Wardencki
Politechnika Gdańska
dr hab. Anna Świercz
Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
Człowiek żyjąc na Ziemi ok. 200 tysięcy lat, ciągle się rozwijał i nadal się rozwija. Jest to rozwój, czyli postęp w sferze intelektualnej, gospodarczej, technologicznej, kulturalnej, społecznej i w wielu innych dziedzinach. Ogólnie mówi się o rozwoju cywilizacyjnym. Rozwój, korzystny dla ludzi, wpływa jednak szkodliwie na ziemskie ekosystemy.
Rozwój ma ścisły związek ze wzrostem liczby ludności na Ziemi. Wzrost ten pociąga za sobą zwiększające się zapotrzebowanie na dobra, które są potrzebne ludziom do życia. Dlatego ludzie wytwarzają coraz więcej tych dóbr czerpiąc surowce z Ziemi. Produkcja towarów jest coraz większa i coraz większa jest eksploatacja złóż surowców. Z tym związane jest coraz większe zanieczyszczenie środowiska i powstają w dużej ilości gazy cieplarniane, powodujące ocieplenie klimatu. Wymierają zwierzęta, giną rośliny i wyczerpują się surowce kopalne.
Jednym z podstawowych dóbr potrzebnych człowiekowi do życia jest żywność. Żywności wytwarza się coraz więcej, pomimo tego nie wystarcza jej dla wszystkich i ludzie umierają z głodu. Niektórzy, nie mając warunków do życia, opuszczają swoje kraje urodzenia dążąc do osiedlenia się w krajach, w których ludzie mają odpowiednie warunki do życia. Istnieje duża różnica poziomu życia w różnych częściach świata i w poszczególnych państwach.
Rozwój, niestety, dotyczy także przeznaczania ogromnych, coraz większych, środków na przygotowania do wojen, podczas których zabijani są ludzie i niszczony jest dorobek wielu pokoleń. Prowadzenie wojen wpływa także na ocieplenie klimatu.
Coraz większe jest zapotrzebowanie na energię. Wytworzenie ilości energii niezbędnej dla funkcjonowania ludzkości jest problemem podstawowym dla życia ludzi. Energia jest wytwarzana głównie w wyniku spalania paliw kopalnych. Ich spalanie skutkuje emisją ditlenku węgla, który powoduje ocieplenie klimatu ze wszystkimi tego konsekwencjami.
Skutki związane z rozwojem ludzkości, które należy uznać za szkodliwe, wymagają zdecydowanych działań zaradczych, ale nie są one podejmowane lub są podejmowane w niewystarczającym zakresie. Działania takie są konieczne jeżeli chce się zapewnić długie istnienie człowieka na Ziemi. Ich podjęcie byłoby kosztowne i musiałoby się wiązać z obniżeniem poziomu życia wielu ludzi, głównie w krajach bogatych. Nie ma na to ich zgody. Przykładem tego są protesty przeciwko działaniom Unii Europejskiej w postaci Zielonego Ładu.
Konieczne jest uświadamianie społeczeństwu, że potrzebne jest zdecydowane działanie w celu zmniejszania szybkości ocieplania klimatu i że jest to możliwe przy zgodzie na pewne obniżenie poziomu życia. Bardzo duża jest rola bibliotek w tym zakresie. Biblioteki mogą propagować wiedzę na temat tych ważnych zagadnień, i edukować np. poprzez propagowanie i polecanie odpowiedniej literatury oraz organizowanie spotkań czytelników z jej autorami.
Otwarta nauka jako szansa dla zrównoważonego rozwoju
dr hab. Aleksandra Skrabacz, prof. WAT
Aneta Pajka SD WAT
Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie
Rządy na całym świecie stają w obliczu wyzwań, w rozwiązaniu których nauka i technologie odgrywają kluczową rolę. Kwestie związane z transformacją cyfrową, wzrostem gospodarczym i bezpieczeństwem, a więc obszarami, które obejmuje koncepcja zrównoważonego rozwoju, to wyzwania wieloaspektowe, wymagające współpracy specjalistów z wielu, nierzadko odległych dziedzin. Ze względu na rozległe i długoterminowe skutki polityk dotyczących tych zagadnień, coraz cenniejsze dla decydentów jest posiadanie dostępu do aktualnych danych i najnowszych osiągnięć naukowo-technicznych.
Powszechny dostęp do wiedzy, w tym upowszechnianie otwartego dostępu do publikacji i wyników badań naukowych jest nie tylko ogólnoświatowym trendem, który nasila się wraz z rozwojem technologii ITC (Information and Communication Technologies), ale także szansą dla zrównoważonego rozwoju, stając się horyzontalną zasadą zapewniającą oprócz wolności i praw człowieka, przede wszystkim bezpieczeństwo obywateli. Uwarunkowania badań bezpieczeństwa, będące zasobami otwartej nauki, determinowane indywidualnym podejściem badaczy stanowią przedmiot rozwoju jednej z dyscyplin naukowych w dziedzinie nauk społecznych, tj. nauk o bezpieczeństwie.
Celem referatu jest identyfikacja i ocena zakresu działalności naukowej w obszarze nauk o bezpieczeństwie w wybranych uczelniach wojskowych oraz charakterystyka przedmiotowego zjawiska w otwartej nauce, będącej szansą dla zrównoważonego rozwoju.
Działalność Biblioteki Głównej Wojskowej Akademii Technicznej jako wsparcie w realizacji dobrej jakości edukacji w Akademii
Magdalena Wiederek-McRobb
Biblioteka Główna Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie
Biblioteki akademickie, jako centra wiedzy i innowacji, odgrywają fundamentalną rolę w promowaniu dostępu do informacji, rozwijaniu umiejętności badawczych i wspieraniu uczenia się dla całej społeczności akademickiej. Są kluczowymi partnerami uczelni w realizacji ich misji edukacyjnych i badawczych. W referacie zostaną omówione działania i usługi oferowane przez Bibliotekę Główną Wojskowej Akademii Technicznej związane z celem zrównoważonego rozwoju ONZ, który koncentruje się na zapewnieniu wysokiej jakości edukacji (Cel 4).
Zmiana klimatu – przeciwdziałanie czy adaptacja?
dr hab. Bogdan H. Chojnicki
Pracownia Bioklimatologii
Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
O zmianie klimatu słyszymy prawie codziennie. Ten temat stał się niezwykle popularny w przestrzeni publicznej co sprawia, że przechodzi do głównego nurtu zagadnień, o których często rozmawiamy i myślimy. Warto zauważyć, że zmiana klimatu stała na tyle popularna, że nawet jedno z ministerstw polskiego rządu dodało słowo klimat do swojej nazwy. W ten sposób politycy starają się wysłać społeczeństwu sygnał, że zmiany temperatury i opadów w naszym kraju stały się na tyle istotne, że chcą się nimi zająć zarówno poprzez działania państwa, jak i w sferze legislacji. Jako społeczeństwo od wielu lat próbujemy sobie odpowiedzieć na pytanie jak działać w obliczu tej zmiany? Odpowiedź nie jest prosta i łatwa, ponieważ zmiana klimatu wpływa zarówno na gospodarkę, społeczeństwo, jak również funkcjonowanie środowiska. Tematem prezentacji będą przyczyny i skutki globalnego ocieplenia a także próba odpowiedzi na pytanie co jest ważniejsze przeciwdziałanie czy adaptacja do nowych realiów klimatycznych?
Zrównoważone umiędzynarodowienie z perspektywy biblioteki akademickiej
Lilianna Nalewajska
Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie
Koncepcja zrównoważonego rozwoju obejmuje obszary społeczeństwa, środowiska oraz gospodarki. Są to jednocześnie trzy filary zrównoważonego rozwoju, którego założeniem i celem jest aktywne włączanie w procesy rozwojowe wszystkich grup społecznych dla poprawy jakości życia przyszłych pokoleń. Jeden z zapisów „Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030” dotyczy gwarantowania publicznego dostępu do informacji, co należy do podstawowych zadań bibliotek. Jednak głównym zamierzeniem wystąpienia jest koncentracja na zagadnieniu internacjonalizacji uczelni i biblioteki akademickiej oraz próba odpowiedzi na pytanie o to, czy i w jaki sposób umiędzynarodowienie akademickiej książnicy może realizować cele zrównoważonego rozwoju.
Kapitał społeczny jako strategiczny zasób w procesie zrównoważonego rozwoju
dr hab. Aleksandra Skrabacz, prof. WAT
Wojskowa Akademia Techniczna w Warszawie
Idea zrównoważonego rozwoju polega na znajdowaniu takich rozwiązań, które gwarantują dalszy wzrost, pozwalając jednocześnie na aktywne włączenie w procesy rozwojowe wszystkich grup społecznych, dając im jednocześnie możliwość czerpania korzyści ze wzrostu gospodarczego, postępu społecznego i przyjaznego środowiska. Cele to zostały zawarte w Konstytucji RP z 1997 r. (art. 5): Rzeczpospolita Polska strzeże niepodległości i nienaruszalności swojego terytorium, zapewnia wolności i prawa człowieka i obywatela oraz bezpieczeństwo obywateli, strzeże dziedzictwa narodowego oraz zapewnia ochronę środowiska, kierując się zasadą zrównoważonego rozwoju.
Pozostając przy aspekcie społecznym, zasada zrównoważonego rozwoju kładzie szczególny nacisk na szeroką partycypację obywateli w życiu państwa, czego wyrazem jest społeczeństwo obywatelskie. Charakteryzujące się ono różnorodnymi formami aktywności na rzecz dobra wspólnego, w tym bezpieczeństwa, stanowiącego warunek przetrwania gatunku ludzkiego i uniwersalną wartość. Aby osiągnąć akceptowany poziom bezpieczeństwa, konieczne jest istnienie w społeczeństwie kapitału społecznego, rozumianego jako gęsta sieć więzi społecznych, o charakterze horyzontalnym i wertykalnym, opartych na określonych normach społecznych i wartościach autotelicznych. Celem prezentacji będzie przedstawienie znaczenia kapitału społecznego w procesie zrównoważonego rozwoju, szczególnie w aspekcie bezpieczeństwa społeczeństwa.
Cele Zrównoważonego Rozwoju na przykładzie Biblioteki Uniwersytetu w Gandawie – Erasmus + 2024
Agnieszka Adamowicz-Azzi
Biblioteka Akademii Wychowania Fizycznego w Warszawie
Prezentacja będzie przedstawiała realizowane wytyczne zawarte w Celach Zrównoważonego Rozwoju (Sustainable Development Goals -SDGs) przez Bibliotekę Uniwersytetu w Gandawie. Uniwersytet w Gandawie (UG), znajduje się w części flamandzkiej Belgii, a w swoich 11 wydziałach kształci 50, 000 tys. studentów i doktorantów. Adepci 11 wydziałów uczą się samodzielnego myślenia, tworzenia otwartej wiedzy, przetwarzania danych oraz krytycznej oceny w obrębie wybranych rodzajów studiów. Biblioteki UG zapewniają otwarty dostęp dla każdego użytkownika, jakie przyjmują kryteria do realizacji tego celu SDG? Poszczególne biblioteki wydziałowe aktywnie działają w propagowaniu zdrowia. Poprzez wdrażanie i podnoszenie świadczonych usług w obrębie edukowania studentów, pracowników naukowych oraz społeczeństwa. Kampania reklamowa jak nie należy poszukiwać informacji o dolegliwościach zdrowotnych przy użyciu wyszukiwarki “Google”. Czy stworzenie projektu „Blok Je Groen” przez bibliotekarza Misha Verdonck z zastosowaniem ekspozycji na roślinność w bibliotekach przyczyniła się do zminimalizowania stresu wśród studentów? Jak wydział Nauk Politycznych i Społecznych usadowił swoja bibliotekę w budynku po przemysłowym. Czy możemy nazwać to świadomą konsumpcja celu 12stego CZR? W trakcie programu Erasmus + w 2024 roku zbierałam dane oraz przyjrzałam się w praktyce jak Cele Zrównoważonego Rozwoju mogą być dla bibliotekarzy inspirujące. Czy kulturowe rowerowanie Flamandów byłoby tak samo popularne w Polsce? Jak biblioteki UG wspomagają rowerzystów, jak wspomagają studentów w spektrum autyzmu czy Aspergera. Historia Laurence Hendrickx jako przykład wyrównywania nierówności. SDGs z wytyczną do 2030 roku propagującą ludzi, planetę, dobrobyt, pokój i partnerstwo to cel i wyzwanie dla każdego z nas. Podążając za tezą celów zrównoważonego rozwoju: „myśl globalnie – działaj lokalnie”. Świadome społeczeństwo poszczególnych celów SDGs, może wspierać się na bogactwie materiałów instytucji międzynarodowych ONZ, IFLA, ALA czy wytycznych państwowych oraz samorządowych oraz dokumentach instytucji poza rządowych.
dr Agnieszka Łakomy-Chłosta
Instytut Nauk o Kulturze
Uniwersytet Śląski w Katowicach
Jednym z celów zrównoważonego rozwoju UNESCO jest niwelowanie nierówności. Cel ten realizuje się m.in. przez promowanie i wzmocnienie inkluzji społecznej, gospodarczej i politycznej wszystkich ludzi, bez względu na wiek, płeć, niepełnosprawność, rasę, pochodzenie etniczne, narodowość, religię lub status ekonomiczny bądź inny, a więc także poprzez zorganizowanie dostępności miejsc, produktów i usług do wymogów wszystkich użytkowników, w tym osób ze specjalnymi potrzebami. Jednymi z instytucji kultury, które są szczególnie predestynowane do realizacji założeń związanych z zapewnieniem równości, ze względu na swój ogólnodostępny charakter i programowy brak ograniczeń w korzystaniu są biblioteki publiczne. Oprócz potrzeby realizacji swego rodzaju misji inkluzywności, do stworzenia dostępnego otoczenia i usług placówki te zobligowane są także prawodawstwem.
Wystąpienie będzie miało na celu przedstawienie wyników badań ankietowych przeprowadzonych w bibliotekach publicznych województwa śląskiego i dotyczących sytuacji dostępności samej placówki, jej zbiorów oraz usług. Równość dostępu do tych instytucji jest bowiem nierozerwalnie związana z realizacją celu 10 zrównoważonego rozwoju w praktyce.
Rola bibliotek w promowaniu bezpieczeństwa pracy jako elementu zrównoważonego rozwoju: doświadczenia i wyzwania Biblioteki CIOP-PIB
Aneta Stańczyk-Gąsiewska
Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy w Warszawie
Referat przedstawia rolę Biblioteki Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego w promowaniu bezpieczeństwa pracy jako istotnego elementu zrównoważonego rozwoju. Biblioteka, jako centrum informacji naukowej, wspiera realizację wybranych celów poprzez powszechne udostępnianie i popularyzację dziedzinowych zasobów informacji szerokim grupom odbiorców, które są niezbędne do realizacji działań związanych z poprawą warunków pracy.
Dzięki transferowi informacji dziedzinowej następuje wzrost wiedzy i świadomości zagrożeń w środowisku pracy wśród pracowników, pracodawców, praktyków bhp i tym samym kształtowanie prawidłowych postaw bhp i zachowań. Natomiast wpływ popularyzacji terminologii z obszaru bezpieczeństwa pracy przekłada się na uporządkowanie wiedzy i poprawę profesjonalnej komunikacji między pracownikami i specjalistami bhp. Ważne jest również włączenie zróżnicowanych środowisk adresatów informacji dziedzinowej, osób z grup zagrożonych wykluczeniem społecznych – pracowników niepełnosprawnych, starszych pracowników do aktywnego korzystania ze współczesnych zasobów informacyjnych.
Gromadzenie danych, udostępnianie i popularyzacja zasobów dziedzinowej informacji wpływa na podnoszenie wiedzy i świadomości zarówno wśród pracowników jak i praktyków bhp, czy środowisk naukowych, od tych czynników właśnie zależy powodzenie planów strategicznych Agendy 2030. Informowanie o rozwoju praktyk i polityki bhp pozwala specjalistom na przewidywanie zagrożeń, dzięki czemu opracowywane zostają strategiczne plany poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy. Łatwy i powszechny dostęp do zasobów wiedzy umożliwia powadzenie praktyk profilaktyki zagrożeń w miejscu pracy, eliminowanie ryzyka zagrożeń i zachowanie bezpieczeństwa m.in. w czasach pandemii.
Prezentowane działania biblioteki obejmują gromadzenie i udostępnianie specjalistycznych zasobów z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, organizację szkoleń oraz współpracę z instytucjami naukowymi i edukacyjnymi. W referacie omówione zostaną także wyzwania, takie jak ograniczone zasoby, konieczność adaptacji do nowych technologii oraz potrzeba integracji bezpieczeństwa pracy z innymi aspektami zrównoważonego rozwoju.
Na zakończenie wskazane zostaną możliwe kierunki rozwoju bibliotek specjalistycznych, w tym rola innowacji technologicznych i współpracy międzyinstytucjonalnej, jako kluczowe elementy wspierające zrównoważony rozwój w obszarze ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników.
DZIEŃ DRUGI
Kompetencje bibliotekarzy w zakresie usług użytkowników z niepełnosprawnościami i dostosowanie oferty i sposobów pracy z użytkownikami
Izabela Bochińska
Miejska Biblioteka Publiczna im. Zofii Nałkowskiej w Wołominie
Podczas wystąpienia wskazane zostaną aspekty biblioteki jako miejsca dostępnego dla użytkowników o różnych a jak ważnych potrzebach, miejsca które swą dostępnością wpisuje się w realizowane cele zrównoważonego rozwoju. Biblioteki, która stwarza mieszkańcom z niepełnosprawnościami przestrzeń do wspólnych spotkań, działań kulturalnych, artystycznych i edukacyjnych. Poruszone zostaną kwestie projektowania dostępnych środowisk, wdrażania innowacyjnych rozwiązań, wspierających osoby niewidome i niewidzące, osoby g/Głuche oraz w spektrum autyzmu w ujęciu neuroróżnorodności. W wystąpieniu przedstawione bedą programy grantowe na zadania służące ułatwieniu dostępu do kultury, niwelowaniu barier finansowych oraz kompetencyjnych, sprzyjających integracji społecznej, szczególnie dla grup narażonych wykluczeniem.
Edukacja ekologiczna w bibliotece – mrzonki czy ekscytująca przygoda?
dr Anna M. Iglińska
WBP – Książnica Kopernikańska w Toruniu
Biblioteka Multimedialna Pod Bażantem
W związku z coraz większą wiedzą dotyczącą wpływu działalności człowieka na zmiany w środowisku naturalnym, niezbędne było podjęcie działań mających na celu zwiększenie świadomości ekologicznej „zwykłych” ludzi. Jednym z narzędzi, które jest szeroko wykorzystywane, są różne formy edukacji ekologicznej. Szczególnym miejscem, w którym może być przeprowadzane takie działanie, są biblioteki. Bardzo dużym wsparciem dla bibliotekarzy i bibliotekarek w prowadzeniu zajęć podnoszących świadomość ekologiczną czytelników i czytelniczek są liczne książki o tematyce związanej z celami zrównoważonego rozwoju. Znaleźć można pozycje dotyczące zarówno ochrony różnorodności biologicznej czy zanieczyszczenia środowiska jak i zagadnień społecznych, jak równouprawnienie lub migracje ludności. Różnorodne pozycje literaturowe mogą być kanwą do prowadzenia lekcji bibliotecznych czy warsztatów mających na celu zwiększenie znajomości znaczenia celów zrównoważonego rozwoju dla ochrony środowiska naturalnego oraz poprawy warunków życia osób wykluczonych lub zagrożonych wykluczeniem społecznym.
Biblioteka – silna i odpowiedzialna instytucja
Ewa Kmiecik-Wronowicz
Miejska Biblioteka Publiczna w Czechowicach-Dziedzicach
Biblioteka jest nowoczesnym centrum współpracy i działania. To instytucja otwarta dla wszystkich bez względu na wiek, płeć, pochodzenie czy wykształcenie. Stabilna infrastruktura i odpowiedzialność instytucji pozwala nam każdego dnia realizować Cele Zrównoważonego Rozwoju. Podejmujemy szereg działań dla wszystkich grup wiekowych, które pozwalają rozwijać ich potencjał. Mamy Pracownie Digitalizacji, Akademię Pięknego Czasu w ramach których prowadzimy bogatą działalność: spotkania, wykłady, wycieczki, wyjazdy itp.
Zapewnienie bezpieczeństwa i dobrobytu – działania animacyjno-promocyjne
Marzena Gałecka
Miejska Biblioteka Publiczna w Czechowicach-Dziedzicach
Biblioteka jest klasyfikowana, jako instytucja kultury. Po prostu. Warto jednak podkreślić, że jest czymś znacznie więcej. Bywa schronieniem, przystanią, bezpieczeństwem. O bezpieczeństwie wpisanym w Cel 11 Agendy 2030 i jego realizacji w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Czechowicach-Dziedzicach będzie niniejsza prezentacja.
Autorka skupi się na podejmowanych przez bibliotekarzy krokach, by odpowiadać na potrzeby użytkowników ze szczególnymi potrzebami. Zaakcentuje wagę bibliotekarskiej empatii i uważności na trendy społeczne – reagowanie na nie i kształtowanie mądrości obywateli/narodu.
Działania edukacyjne i wychowawcze – w zakresie dobrej jakości edukacji
Katarzyna Wituś
Miejska Biblioteka Publiczna w Czechowicach-Dziedzicach
Dobrą jakość edukacji zapewnia przede wszystkim infrastruktura biblioteki, gdzie młodzież, dzieci oraz seniorzy mogą przyjść na spotkanie czy zaplanowanie zajęcie. Bibliotekarze starannie przygotowują się do zajęć. Szkolenia, rozwijanie własnych pasji, rozwój osobisty oraz posiadanie pedagogicznego wykształcenia – wszystko to gwarantuje dobrą jakość edukacji prowadzoną w bezpiecznym miejscu jakim jest biblioteka. Podejmujemy aktualne zagadnienia w formie wykładów, warsztatów, ćwiczeń dostosowanych do różnych grup wiekowych. Tematy, które poruszamy dotyczą m.in. poczucia własnej wartości, emocji, pewności siebie, relacji, bezpieczeństwa, ochrony naszej planety, wyzwalające kreatywność i radość czytania dla najmłodszych itp.
Program konferencji
Rejestracja
Rejestracja zakończona
Komitet naukowy
prof. dr hab. inż. Zygfryd Witkiewicz – Wojskowa Akademia Techniczna
dr hab. Aleksandra Skrabacz profesor uczelni – Wojskowa Akademia Techniczna
dr hab. Małgorzata Fedorowicz-Kruszewska – Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
dr Anna Kamińska – Uniwersytet Śląski
mgr Magdalena Rowińska – Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie
Komitet organizacyjny
Agnieszka Duk-Drąg
Zastępca dyrektora BG WAT
Małgorzata Kopciał
Specjalista ds. Zasobów Elektronicznych
Izabella Matuszewska
Kierownik Oddziału Udostępniania Zbiorów
Iwona Piwońska
Kierownik Ośrodka Informacji Naukowej i Promocji
Monika Stańska
Kierownik Oddziału Gromadzenia i Opracowania Zbiorów
Ważne daty
izabella.matuszewska@wat.edu.pl
Patronat honorowy
Rektor-Komendant
gen. bryg. prof. dr hab. inż. Przemysław Wachulak
Patronat medialny
Kontakt i lokalizacja
Biblioteka Główna Wojskowej Akademii Technicznej
00-908 Warszawa, ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 19
Dojazd na konferencję
Dworzec Zachodni – autobus 523
Dworzec Centralny – tramwaj 24 następnie tramwaj 20
Dworzec Wschodni – tramwaj 28 następnie tramwaj 20
Biblioteka nie zapewnia miejsc parkingowych
Kontakt
Izabella Matuszewska
tel. 261 839 855
e-mail: izabella.matuszewska@wat.edu.pl
Zakwaterowanie
dojazd z hotelu na konferencję
ul. Bitwy Warszawskiej 16 A, 02-366 Warszawa
Dojazd – autobus 167
ul. Towarowa 2, 00-811 Warszawa
Dojazd – tramwaj 24 następnie tramwaj 20
ul. Poznańska 33, 05-850 Mory Warszawa
Dojazd – autobus 713 następnie autobus 220
ul. Warszawska 197e, 05-082 Babice Nowe
Dojazd – autobus 719/729 następnie autobus 167/220
Za rezerwacje i opłaty związane z zakwaterowaniem odpowiadają Uczestnicy konferencji.
Klauzula informacyjna
Zgodnie z art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. Urz. UE L 119/1 z dn. 04.05.2016 r.), dalej „RODO”, informujemy, że:
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego z siedzibą w Warszawie (kod: 00-908) przy ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2.
2. Administrator danych powołał Inspektora Ochrony Danych nadzorującego prawidłowość przetwarzania danych osobowych, z którym można się skontaktować za pośrednictwem adresu e-mail: iod@wat.edu.pl
3. Pani/Pana dane będą przetwarzane w celu organizacji Konferencji Naukowej, zapewnienia Pani/Panu uczestnictwa w Konferencji, w celu możliwości informowania o kolejnych wydarzeniach, w celu przygotowania i publikacji materiałów pokonferencyjnych oraz dokumentowania przebiegu Konferencji,
w tym wykonywania w jej trakcie fotografii, które mogą zostać opublikowane na stronach internetowych należących do Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego z siedzibą w Warszawie.
4. Podstawą prawną przetwarzania danych jest Pani/Pana zgoda.
5. Podane dane będą przetwarzane na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.
6. Podanie danych jest dobrowolne, jednak konieczne do realizacji celów do jakich zostały zebrane, ich niepodanie uniemożliwi udział w Konferencji Naukowej.
7. Pani/Pana dane osobowe nie będą udostępniane innym odbiorcom,
z wyjątkiem przypadków przewidzianych przepisami prawa.
8. Dane przechowywane będą do czasu realizacji celu przetwarzania, (dotyczy przetwarzania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) lub wykonania innych zadań wynikających z przepisów prawa.
9. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych oraz z zastrzeżeniem przepisów prawa: prawo ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, (dotyczy przetwarzania na podstawie art. 6 ust. 1 lit. c) i lit. f).
10. Ma Pani/Pan prawo do wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa) w przypadku, gdy przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych narusza przepisy RODO.